Møde i udvalget d. 6. maj 2019
7. Udviklingsplan for Motalavej i Korsør (B)
Sagsnr.: 330-2018-68374 Dok.nr.: 330-2019-146023 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om udviklingsplanen for Motalavej i
Korsør skal godkendes.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Social- og
Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget blev på møder i december 2018
orienteret om igangsætning af udviklingsplaner for Ringparken i Slagelse og
Motalavej i Korsør.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget blev orienteret, da
udviklingsplanerne vedrører ny planlægning for områderne.
Social- og Beskæftigelsesudvalget blev orienteret, da
udmøntningen af udviklingsplanerne kan have konsekvenser for den boligsociale
indsats.
Økonomiudvalget blev orienteret, da udvalget har den
koordinerende rolle i forbindelse med ghettoaftalen. Der er efterfølgende
nedsat et §17, stk. 4 udvalg, der skal rådgive Økonomiudvalget i opgaver i
relation til ghettoaftalen.
Erhvervs- og Teknikudvalget får sagen om udviklingsplanen
for Motalavej til behandling, da der sideløbende med og i relation til
udviklingsplanen arbejdes på en infrastrukturansøgning til Landsbyggefonden.
Børne- og Ungeudvalget får sagen om udviklingsplanen for
Motalavej til behandling, da udmøntningen af udviklingsplanen kan have
konsekvenser for dagtilbud og skoleforsyningen.
Der blev afholdt temamøde i Økonomiudvalget og for Byrådet
den 9. april 2019, hvor boligorganisationerne præsenterede tankerne bag
indholdet i udviklingsplanerne for henholdsvis Motalavej i Korsør og Ringparken
i Slagelse.
I forlængelse af ghettoaftalen trådte ny lov om almene
boliger i kraft den 1. december 2018. Motalavej i Korsør opfylder lovens § 61
a, stk. 2, hvorfor Motalavej defineres som et ghettoområde. Motalavej i Korsør
er et større, alment boligområde, tæt på Korsør Station, bestående af 28
boligblokke og 817 boliger (732 almene familieboliger) med i alt omkring 1.700
beboere.
Da Motalavej har optrådt på ghettolisten fire år i træk,
defineres Motalavej som et hårdt ghettoområde. Ghettolisten opdateres én gang
årligt og baseres på 5 kriterier, der vedrører andel af ikke-vestlige
indvandrere, uddannelsesniveau, indkomst, beskæftigelse og kriminalitet. Et
område optages på ghettolisten, hvis andelen af ikke-vestlige indvandrere
overstiger 50 %, og to af de fire øvrige kriterier er opfyldt.
For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og
kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger, udarbejde en
udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene
familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde
ghettoområde senest i 2030.
I udviklingsplanen skal Slagelse Kommune i samråd med
boligorganisationen BoligKorsør beskrive, hvilke tiltag der skal gennemføres
for at opfylde kravet om de 40 %. Udviklingsplanen skal sendes til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. juni 2019. Udviklingsplanen skal være
besluttet af boligorganisationernes øverste myndighed og af kommunalbestyrelsen,
inden den sendes til styrelsen.
Loven muliggør, at hårde ghettoområder kan søge om
dispensation til en andel, der er højere end 40 %. Byrådet godkendte på møde
den 28. januar 2019 dispensationsansøgning for Motalavej. I
dispensationsansøgningen blev der ansøgt om at nedbringe andelen af almene
familieboliger på Motalavej til 65 % i 2030. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet besluttede den 20. februar 2019 delvist at imødekomme
dispensationsansøgningen således, at BoligKorsør skal nedbringe andelen af
almene familieboliger til 58 % inden 2030.
Siden igangsætning af udviklingsplanen i december 2018 har
Slagelse Kommune og BoligKorsør i samarbejde med BoligKorsørs rådgivere BDO,
Urban Power, Arkitektfirmaet Arkidesign og Kommon arbejdet på en samlet
strategi for en omdannelse af Motalavej frem mod 2030.
For at nå kravet om maks. 58 % almene familieboliger på
Motalavej i 2030 skal der reduceres med 164 almene familieboliger. For at
realisere denne reduktion arbejdes der i udviklingsplanen hovedsageligt med
nedrivning og i mindre grad med ommærkning. Ommærkning betyder, at man ændrer
en almen familiebolig til en almen ungdomsbolig. Der arbejdes ikke med
fortætning i form af nybyggeri eller frasalg til private, jf. tidligere
udarbejdet markedsvurdering.
Grundlaget for udviklingsplanen har været at koncentrere
indsatsen og tiltagene i afdeling 35, som er den største afdeling i området med
i alt 420 almene familieboliger. Baggrunden for dette er, at de to øvrige
afdelinger (15 og 21) har gennemført, eller er ved at få gennemført, en fysisk
helhedsplan. Helhedsplanen for afdeling 15 har medført, at blokke er nedrevet,
nye, attraktive ældreboliger er opført, boliger er blevet moderniseret, og der
er skabt en ny multifunktionel aktivitetsplads som mødested for beboerne. I
øjeblikket er den fysiske omdannelse af afdeling 21 under gennemførelse,
hvilket vil medføre, at blokke nedrives og opdeles, boliger moderniseres, og
der opføres nye rækkehuse. Den fysiske omdannelse af afdeling 21 forventes
færdig i 2020.
Udviklingsplanen, som er vedlagt som bilag 1, indeholder:
- en
faktuel beskrivelse af boligområdet og boligformerne (hele Motalavej-området)
- en
beskrivelse af fysiske tiltag, der skal iværksættes for at nedbringe andelen af
almene familieboliger
- en
tidsplan, der viser de vigtigste nedslagspunkter i udviklingsplanen
- en
organisering med beskrivelse af samarbejdsflader og ansvar
- en
milepælsoversigt med beskrivelse af forventet dokumentation
- forhold
vedrørende genhusning af de beboere, der bliver berørt af tiltagene
- en
finansieringsskitse
Udgangspunktet for de valgte tiltag, som er uddybet i bilag
2 til denne sagsfremstilling, er at omdanne Motalavej til et mere åbent
boligområde, der med variation, nye boligtyper og nye forbindelser på tværs af
områderne, skal ændre områdets karakter. Der arbejdes med forskellige scenarier
for nedrivning.
Udviklingsplanen er ikke nogen detaljeret plan, men en plan,
der skal sætte en retning og udgøre rammen og grundlaget for den fysiske
helhedsplan, der skal igangsættes via ansøgning til Landsbyggefonden, når først
udviklingsplanen er godkendt af ministeriet. Denne proces følger den
almindelige procedure for udarbejdelse og implementering af fysiske helhedsplaner,
herunder også inddragelse af områdets beboere. Det er også i den fysiske
helhedsplan, at den økonomiske ramme fastlægges.
I udviklingsplanen er der angivet en tidsplan, der
estimerer, at omdannelsen af afdeling 35, gennem fire etaper, vil være afsluttet
i løbet af 2027. Det bemærkes, at udviklingsplanen kan tilpasses eller
revideres, hvis de oprindelige forudsætninger viser sig uholdbare.
Retligt
grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger.
Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte at godkende udviklingsplanen for
Motalavej i Korsør. Dermed kan udviklingsplanen fremsendes rettidigt til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og være grundlag for det videre arbejde med
omdannelsen af Motalavej frem mod 2030.
Byrådet kan beslutte ikke at godkende udviklingsplanen for
Motalavej i Korsør. Dermed kan udviklingsplanen ikke fremsendes rettidigt til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det vil betyde, at Transport-, bygnings- og
boligministeren kan meddele BoligKorsør påbud om at afvikle Motalavej. Efter
modtagelse af påbud om afvikling skal BoligKorsør og Slagelse Kommune i
fællesskab udarbejde en afviklingsplan.
Byrådet har mulighed for at komme med forslag til
tilretninger og justeringer til udviklingsplanen med henblik på godkendelse.
Vurdering
Motalavej er for mange af områdets beboere et godt sted at
bo. Udgangspunktet for udviklingsplanen har derfor været at finde de rigtige
løsninger og de rigtige strategiske greb, så kvaliteten af området øges og ikke
forringes.
Med de tiltag, der er gennemført i afdeling 15 og med det,
der er under udvikling i afdeling 21, er det vurderet, at det ikke er relevant
at foretage indgreb eller tiltag i disse afdelinger, hverken fortætning,
frasalg, nedrivning eller omdannelse.
Hvis området som helhed skal fortsætte udviklingen og tage
fat om næste fase af omdannelsen af boligområdet, er det nødvendigt at kigge
nærmere på afdeling 35. Dette var også BoligKorsørs intention, når først
helhedsplanen for afdeling 21 var afsluttet, og det er i tråd med Slagelse
Kommunes strategi for den almene sektor.
Udviklingsplanen koncentrerer derfor indsatsen i afdeling
35, og der arbejdes strategisk med nedrivninger på en måde, der giver mening i
forhold til at skabe en anderledes karakter og struktur i området. Det skaber
således ikke noget godt for området bare at nedrive og frigøre mere græsareal.
Hvis der ønskes en omdannelse, der skal højne områdets attraktivitet, ændre
områdets ry og skabe grundlag for en ændret beboersammensætning med tilflytning
af ressourcestærke borgere, skal der ske fysiske forandringer af de
eksisterende boligblokke.
I udviklingsplanen foreslås derfor forskellige scenarier for
nedrivninger, der alle har til formål at skabe en anden skala og en større
variation samt at tilføje nye boligtyper, der kan være med til at tiltrække nye
beboere til området. Udviklingsplanen præsenterer således et bredt udvalg af
muligheder for omdannelse af boligblokkene lige fra 1-plans rækkehuse til
boligblokke med store terrasser. Dette skaber et godt grundlag for det videre
arbejde og sender et ambitiøst signal om, at man har høje forventninger til en
omdannelse af Motalavej.
Endvidere foreslås en omdannelse af området i fire etaper,
hvilket gør, at der tidligt i processen kan tages hånd om genhusningen af
berørte beboere. Administrationen vurderer, at der med de valgte løsninger, der
tager udgangspunkt i Motalavejs placering, potentiale og karakter, er
udarbejdet en udviklingsplan, der realistisk og ambitiøst viser en vej mod et
anderledes Motalavejkvarter i 2030. Planen anviser således en strategi for,
hvordan en reduktion af 164 almene familieboliger kan udmøntes på en måde, som
kan løfte hele området.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at
udviklingsplanen for Motalavej i Korsør godkendes med henblik på fremsendelse
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen den 1. juni 2019.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udviklingsplanen indeholder en finansieringsskitse.
Finansieringsskitsen tager udgangspunkt i, at der ikke kun nedrives boliger
men, at der også sker en modernisering af eksisterende boliger i afdeling 35.
Den økonomiske ramme estimeres til 469 mio. kr. Slagelse Kommunes
medfinansiering vil være i form af en kapitaltilførsel, som udregnes af
Landsbyggefonden og som typisk ligger på mellem 500.000 1.000.000 kr.
Endvidere skal Slagelse Kommune stille en garanti på 50 % af belåningsrammen.
Den økonomiske ramme behandles i detaljer som en del af den fysiske
helhedsplan, når den bliver aktuel.
I forlængelse af udviklingsplanen arbejder BoligKorsør på en
infrastrukturansøgning til Landsbyggefonden, som også er beskrevet i
udviklingsplanen. En ændring af infrastrukturen, der vil kunne påvirke
offentlige veje, vil være behæftet med en kommunal medfinansiering. Denne er endnu
ikke estimeret.
Konsekvenser
for andre udvalg
En realisering af udviklingsplanen vil påvirke forskellige
ansvarsområder og dermed også forskellige udvalg. Erhvervs- og Teknikudvalget
inddrages i forhold til infrastruktur.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ansvaret for den
boligsociale helhedsplan. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget inddrages ved
lokal- og kommuneplanlægning. Børne- og Ungeudvalget forholder sig til
dagtilbud og skoleforsyningen.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller, at det overfor Byrådet
anbefales,
1.
at udviklingsplanen for Motalavej i Korsør godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Sagen oversendes til Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
Sagen oversendes til Byrådet.
Jørgen Grüner (F) finder at planen for Motalavej i høj grad
er en afviklingsplan og savner visioner for området.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
At 1 -
Lis Tribler (A) og Unnie Oldenburg (A) anbefalede
udviklingsplanen til Byrådets godkendelse.
Sten Knuth (V) og Søren Lund Hansen (O) ønskede at oversende
sagen til Byrådets behandling.
Helle Blak (F) kan ikke godkende, at udviklingsplanen
oversendes til Byrådets godkendelse.
Udvalget udtrykte bekymring for beboerinddragelsen indtil nu
og opfordrede til øget dialog fremadrettet.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler til byrådets
godkendelse med følgende bemærkninger:
Thomas Clausen (Ø) ønsker ikke at der nedrives almene
boliger.
Thomas Clausen (Ø) ønsker, at der inden byrådsmødet i maj
2019 fremlægges en genhusningsplan i samarbejde med boligselskaberne.
(V) ønsker hverken at godkende eller afvise udviklingsplanen
før byrådsmødet, da der stadig foregår drøftelse.